Projektplan 2023-07-20
1932 Ford reproduktion konverterad till elfordon
CHASSI
1.1 Beskrivning
1932 Ford reproducerad ram med 2 tum kickup bak samt bitvis förstärkning i form av boxning tillverkad av JOCAR Hot Rods & Steelworks, Sölvesborg. Ramen är tillverkad med special längs- och tvärgående rektangulära rör 80x40x3 för infästning av batterimoduler. Främre hjulupphängning med stel axel av originaltyp. Bakre hjulupphängning är Volvo 960 multilink med ny övre brygga för infästning av differential och elmotor.
1.2 Komponenter
Ram:
1932 Ford med 2 tum kickup bak
Stötdämpare fram:
Tvärställd bladfjäder av originaltyp
Stötdämpare bak:
Coilover
Hjulnav/-lager fram:
xxx
Hjulnav/-lager bak:
Volvo 960
Spindelleder:
Original typ
Styrväxel:
Pinto
1.3 Dimensioner och inställningar
Fälgar:
6J x 15 och 5J x 15
Däck:
235 x 75 och 185 x 65
Fram, spårvidd:
1400 mm
Fram, toe-in:
+1°
Fram, camber:
-1°
Fram, caster:
+7°
Bak, spårvidd:
1450 mm
Bak, toe-in:
+1°
Bak, camber:
+2°
BROMSAR
2.1 Beskrivning
Bromssystem med en främre och en bakre bromskrets. Skivbromsar runt om. Vid "motorbromsning" omvandlas elmotorn till generator och återför energi till batteriet. Vid applicering av bromspedal aktiveras skivbromsarna genom det elektriska bromsservot från Bosch. Parkeringsbroms Volvo 960.
2.2 Komponenter
Huvudcylinder:
Bosch I-Booster 2 från Tesla Model 3
Bromsar fram:
xxx
Bromsar bak:
Volvo 960
Handbromsvajer:
Volvo 960
Bromljuskontakt:
xxx
DRIVLINA
3.1 Beskrivning
Hela systemet med elmotor, batterimoduler, styrsystem, el-schema, reglage, dörrvarnare, huvudströmbrytare mm är köpt av EV Europe BV, Teslaweg 5, 2627 AV Delft, Nederländerna.
3.2 Komponenter
Elmotor, typ:
EV hypE™ synchronous Reluctance Internal Magnet Motor, automotive R10 approval on the engine-controller combination
Elmotor, effekt:
90 kW
Elmotor, vridmoment:
235 Nm
Elmotor, spänning:
130 V max
Elmotor, verkningsgrad:
upp till 95%
Elmotor, vikt:
ca 75 kg
Elmotor, varvtal:
8000 rpm max
Batterimoduler, typ:
CATL 16S -11 kWh – 58 Volt (har Mercedes logo)
Batterimoduler, antal:
6 st
Batterimoduler, kemi:
NMC Lithium Ion Cell
Batterimoduler, vikt:
ca 51,7 kg/st
Batterimoduler, totalt:
66 kWh, ca 310 kg
Differential/drivning, typ:
OEM, direkt drift men kan urkopplas för bogsering.
Differential, utväxling:
1:5
Differential, vikt:
19,4 kg
Differential, smörjning:
0,6 liter 80W90
BRÄNSLESYSTEM
4.1 Beskrivning
Eldrivet fordon utan bränslesystem.
ELSYSTEM
5.1 Beskrivning
Elsystemet är uppbyggt efter el-schema som utarbetats av EV Europe BV, Teslaweg 5, 2627 AV Delft, Nederländerna speciellt för denna tillämpning med elmotor, antal batterimoduler, laddning, givare, sensorer mm. Systemet följer alla relevanta EU regler och komponenterna är CE certifierade.
5.2 Komponenter
Strålkastare fram:
1932 Ford hus med E-märkt lyktinsats
Blinkers fram:
xx
Bakljus/blinkers bak:
1932 Ford med blinkers-tillsats
Signalhorn:
1932 Ford Sparton ”Ahooga”
Vindrutetorkare:
1932 Ford
Värme/defroster:
El-element med fläkt för vindruta
KYL- OCH VÄRMESYSTEM
6.1 Beskrivning
Kyl- och värmesystem för batterimodulerna består av en slinga genom alla moduler och elmotorn. Fyra elektriska cirkulationspumpar styrs av det centrala batterihanteringssystemet (BMS). Original 1932 Ford kylare används i kyl- och värmesystemet. En elektrisk värmare och cirkulationspump för uppvärmning av kylvatten koppas till externt 220v eluttag vid behov.
KAROSS
7.1 Beskrivning
Täckt 1932 Ford kaross i plåt, 5-fönsters coupé. Karossen är tillverkad av JOCAR Hot Rods & Steelworks, Sölvesborg.
7.2 Komponenter
Vindruta:
1932 Ford
Dörrlås:
1932 Ford
INTERIÖR
8.1 Beskrivning
1932 Ford med några nyare komponenter.
8.2 Komponenter
Instrument panel:
7 tum Touchscreen + display controller för EV hype kit + BMS system
Säte:
Modern tillverkning av originaltyp.
Rattstång:
Modern tillverkning av originaltyp, kollapsbar framåt.
©2022-2024 ford1932ev.se